Søvn

Din søvn er central for din trivsel

En god nattesøvn er helt central for menneskets trivsel. Søvnforstyrrelser kan være både akutte og forbigående, eller kroniske. Forbigående søvnforstyrrelser er helt normale og ikke farlige, hvilket de fleste mennesker vil have oplevet på et eller flere tidspunkter i deres liv.

Jeg spørger ind til søvnlængde og søvnkvalitet i næsten alle mine samtaleforløb, da oplysninger om søvnadfærden ofte kan forklare en række følelsesmæssige forstyrrelser eller problemer med koncentration, opmærksomhed og hukommelse.

Hvis jeg får mistanke om et forstyrret søvnmønster kan være årsag til psykisk mistrivsel, vil jeg fastholde et fokus på at forbedre søvnen, sådan at der kan komme et bedre grundlag for udbytte af rådgivning og terapi.

En kronisk søvnforstyrrelse, er en tilstand hvor søvnen har været forstyrret over en længere periode, typisk 1-3 måneder. Kroniske søvnforstyrrelser medfører både en hæmmet trivsel og livskvalitet, og kan medføre en række fysiske sygdomme som fx forhøjet blodtryk og hæmning af immunforsvar og fordøjelsen. Desuden vil søvnforstyrrelser også ofte føre til en række psykiske gener af stemning, følelsesmæssig stabilitet, hukommelse og koncentration. Samtidig er forstyrret søvn ofte også et tegn på underlæggende fysisk sygdom eller en psykisk forstyrrelse, fx depression, krisetilstande eller stress.

Søvnforstyrrelser

Der findes en række søvnforstyrrelser som kræver forskellige udredningsmetoder og behandlinger. Jeg hjælper med at udrede søvnforstyrrelser og rådgiver om behandling af søvnforstyrrelser der falder inden for området af søvnløshed (insomnier), som kan behandles med kognitiv adfærdsterapi.

Insomni betyder på jævnt dansk, at man har svært ved at falde i søvn eller blive ved med at sove, når man er faldet i søvn. Insomni skyldes ofte mange forhold. Det kan være sociale forhold som fx at være forældre til et spædbarn, opleve støj eller arbejdsforhold som fx skifteholdsarbejde eller perioder med overbelastning. Insomni skyldes ofte vores livsstil med meget skærmarbejde, eller særlige aktiviteter omkring tidspunktet, hvor vi skal i seng, fx cardio træning eller brug af underholdning der får pulsen op, som fx spil.

SøvnTjek

Et søvntjek består af et grundigt interview på baggrund af dine søvnvaner og din livsstil. Samtidig vil du også blive bedt om at føre en dagbog over din søvn som du bliver instrueret i på telefon forud vores samtale og søvninterviewet.

Du får klar, forskningsbaseret rådgivning om, hvordan din søvn fungerer, og hvad det er, der får den til at blive utilfredsstillende. Jeg hjælper dig til at få din søvn på ret spor, så du kan koncentrere dig om det, der er vigtigt for dig.

Hvis søvntjekket peger på at din søvnforstyrrelse kan betragtes som insomni får du rådgivning om, hvordan du kan bruge kognitiv adfærdsterapi til at få din søvn normaliseret. Det betyder vi arbejder med at ændre på din adfærd og særligt uhensigtsmæssige vaner og tanker omkring søvnen. Hvis søvntjekket giver mistanke om, at din søvnproblematik ikke kan forklares som insomni vil jeg kunne hjælpe med at visitere dig videre til en af søvnklinikkerne i det offentlige sundhedssystem..

Kriterier for insomni

Søvnforstyrrelser

Jeg tager jævnligt på kurser og konferencer om søvn i bl.a. USA og Europa, sådan at den vejledning du får, er opdateret med de sidste nye effektive, forskningsbaserede metoder og viden. Jeg er medlem af Dansk Selskab for søvnmedicin, som du kan læse mere om her.